Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, hava trafik kontrolünde devrim yaratan yerli ve milli Elektronik Uçuş Stribi ve Dijital Hava Trafik Kontrolörü Kalkış Müsaadesi Sistemi (EFS/DCL)'nin ülke genelinde yaygınlaştığını duyurdu. Devlet Hava Meydanları İşletmesi ve TÜBİTAK iş birliğiyle geliştirilen bu sistem, hava trafik kontrolü hizmetlerinde dijitalleşmeyi sağlıyor. Sistem, kağıt striplerin yerini elektronik ortama taşıyarak hata payını azaltıyor, süreçleri hızlandırıyor ve uçuş güvenliğini artırıyor. Milli Hava Trafik Kontrolü (ATC) Ar-Ge Projesi kapsamında hayata geçirilen EFS/DCL, sektörler arası veri transferine imkan tanıyor, otomasyonu artırıyor ve kontrolörlerin iş yükünü hafifletiyor. Sistem, insan hatasını en aza indirerek operasyonel güvenliği maksimuma çıkarıyor. Dünyada eşsiz bir özellik olarak, görsel uçuş koşullarındaki uçuşların da tam kontrolünü sağlıyor ve operasyonel verimliliği zirveye taşıyor. Bu gelişmiş sistem, hava trafik kontrolörlerinin yeni uçuş rekorları kırmada da önemli rol oynuyor.

Dijital Kalkış İzni ile Daha Güvenli Uçuşlar

EFS/DCL'nin Dijital Kalkış Müsaadesi (DCL) fonksiyonu, pilotlarla kule arasındaki telsiz iletişimini azaltarak iletişimi daha hızlı ve güvenli hale getiriyor. Uygun altyapıya sahip uçaklar, kontrolör onayını dijital ortamda alarak telsiz kullanım ihtiyacını azaltıyor ve iletişim hatalarını önlüyor. Bu da uçak güvenliğini doğrudan artırıyor ve uçuş operasyonlarını daha verimli kılıyor. Sistem, özellikle Antalya, Milas Bodrum, Muğla Dalaman, Ankara Esenboğa ve İzmir Adnan Menderes gibi yoğun hava trafiğine sahip havalimanlarında büyük kolaylık sağlıyor. Sistemin kullanımı, yoğun hava trafik akışını yönetirken, kontrolörlerin iş yükünü hafifleterek daha düzenli uçuşların yapılmasına imkân tanıyor.

29 Havalimanında Aktif Kullanımda

2022'den bu yana 29 havalimanında aktif olarak kullanılan EFS/DCL sistemi, ülke genelinde yaygınlaştırılmaya devam ediyor. Bakan Uraloğlu, sistemin diğer havalimanlarında da kullanıma alınacağını ve yerli havacılık teknolojisinin geliştirilmesinin önemini vurguladı. Bu sayede, sadece iç hatlarda değil, uluslararası alanda da rekabet gücümüz artacak ve yeni ihracat fırsatları doğacaktır. Sistemin getirdiği kolaylıklar ve güvenlik artışı, Türkiye'nin hava ulaşım sektöründeki liderliğini pekiştirecektir. Bu teknolojik atılım, ülke ekonomisine ve hava ulaşımının verimliliğine büyük katkılar sağlayacaktır.

2,5 Milyon Euro'luk Tasarruf

Tamamen milli imkanlarla üretilen EFS/DCL sistemi, 2022 yılından bu yana 2,5 milyon Euro'luk bir tasarruf sağladı. Bu, yerli teknolojinin ekonomik faydalarını gözler önüne seren önemli bir başarıdır. Sistemin sadece Türkiye'deki değil, uluslararası havacılık sektöründeki rekabet gücü de oldukça yüksektir. Bu da gelecekte farklı ülkelere ihraç edilerek önemli ekonomik kazançlar elde edilme potansiyelini göstermektedir. Yerli üretimin önemini bir kez daha kanıtlayan bu proje, ülkemizin teknoloji alanındaki gücünü sergilemektedir.