ABD merkezli uçak üreticisi Boeing'in CEO'su Kelly Ortberg, Çinli hava yolu şirketlerine teslim edilmesi planlanan iki uçağın iade edildiğini, bir üçüncüsünün de yakında geri gönderileceğini duyurdu. Bu durum, ABD ve Çin arasındaki devam eden ticaret savaşının Boeing'e doğrudan etkilerini gözler önüne seriyor. Ortberg, CNBC'ye yaptığı açıklamada, bu yıl Çin'e gönderilmesi planlanan 50 uçağın teslimatlarının iptal olma riskiyle karşı karşıya olduğunu belirtti. Çinli müşterilerin, yükselen gümrük vergileri nedeniyle teslimatları almaktan kaçındığı belirtiliyor. Bu durum, ABD'nin en büyük ihracatçılarından biri olan Boeing için ciddi bir darbe olarak nitelendiriliyor. Zira şirketin ticari uçak satışlarının yaklaşık %70'i ABD dışına gerçekleşiyor. Seattle'daki Boeing tesisine iniş yapan 737 MAX 8 tipi yolcu uçaklarının görüntüleri, artan ticari gerilimin sembolü haline geldi. Şirket, bu durumun üretimini ve finansal durumunu olumsuz etkilediğini dile getirdi.
Gümrük Vergilerinin Etkisi
ABD yönetiminin Çin menşeli bazı ithalat kalemlerine uyguladığı %145'lik gümrük vergisi ve Çin'in buna karşılık ABD ürünlerine uyguladığı %125'lik ek vergi, Boeing'i doğrudan etkiliyor. Bu karşılıklı vergi artışları, iki ülke arasındaki gerilimi daha da tırmandırırken, uluslararası ticarette belirsizliğin artmasına neden oluyor. Bu durum sadece Boeing'i değil, birçok ABD şirketini ve küresel ekonomiyi de olumsuz yönde etkiliyor. Ortberg, teslim alınmayacak uçaklar için üretime devam edilmeyeceğini vurguladı. Japon ve İtalyan tedarikçiler de evrensel gümrük vergilerinden (%10) etkilenerek, Boeing'in küresel operasyonlarını olumsuz etkiliyor. Şirket, bu durumun tedarik zinciri üzerinde olumsuz etkiler yarattığını belirtti. Şirket, serbest ticaret politikalarının kendileri için hayati önem taşıdığını vurguluyor.
Boeing'in Gelecek Planları ve Müzakereler
Boeing, teslim edilmeyen 41 uçağı farklı müşterilere yönlendirmeyi planlıyor. CEO Ortberg, bazı havayolu şirketlerinden ciddi talepler aldıklarını ifade etti. Ancak, üretim hattına henüz alınmamış 9 uçağın durumu için Çinli müşterilerin net tutumunu bekliyorlar. Şirket, 2025 yılı içinde 737 MAX tipi uçakların üretimini aylık 38 adede çıkarmayı hedefliyor. 2024 yılında yaşanan tedarik zinciri sorunları ve grev nedeniyle yaşanan üretim aksaklıklarının ardından, bu hedef iyimser bir yaklaşım olarak değerlendiriliyor. Ortberg, ABD Başkanı Trump ve kabine üyeleriyle sürekli temas halinde olduklarını ve ticaret savaşı nedeniyle müzakerelerin sürdüğünü belirtti. ABD Hazine Bakanı Scott Bessent ise Çin ile büyük bir ticaret anlaşması yapılabileceği sinyalini vererek bir nebze umut ışığı yakmış oldu.